Hangmat Yoga, Aerial Yoga, Yogaswing, allemaal verschillende namen voor dezelfde vorm van yoga. Misschien heb je er wel eens van gehoord? Het klinkt natuurlijk heerlijk relaxed en ontspannen; Hangmat Yoga. Maar wist je dat Hangmat Yoga een actieve vorm van yoga is? Het doek waarmee je aan de slag gaat kan namelijk heel goed worden gebruikt als hulpmiddel voor balans-, core-, armspier-, beenpier- en cardio oefeningen. Een echte workout dus!

Hangmat Yoga is een vorm van yoga waarbij je het doek, de hangmat, gebruikt om je lichaam en jezelf te ondersteunen, te verlengen en te ontspannen. En omdat het doek alle kanten op beweegt werkt het heel uitdagend voor je spieren!

Handstand, kopstand of andere omgekeerde houdingen oefenen? Geen probleem. Doordat het doek om je lichaam zit, vangt het je op en ondersteund het je bij de meer gevorderde houdingen.

Door het doek op de juiste manier te gebruiken kan je bepaalde gebieden ontlasten. Voor mensen met een blessure werkt het doek hierdoor ondersteunend en je zal verbaast staan van wat er allemaal WEL mogelijk is!

 

Over de hangmat.

Zonder al te technisch te praten hier een klein stukje over de bevestiging: de hangmat hangt aan twee mega sterke touwen bevestigd aan het plafond. De touwen kunnen bevestigd zijn aan houten of stalen balken of in een betonnen plafond dmv verzinkte keilbouten. Aan de touwen hangen de hangmatten.

De doeken die ik gebruik zijn van nylon en kan je op verschillende hoogtes hangen. Dit zorgt ervoor dat je gedurende de les het doek kan verplaatsen naar een hoogte die voor jou voor die oefening nodig is. Niet alleen hangt het doek dan telkens op de juiste hoogte voor jou maar ook zorgt het voor veel meer diversiteit aan houdingen gedurende de les.

Daarnaast hebben de doeken die ik gebruik streps (lees; slierten stof) met handvaten eraan. Hierin kan je je voeten of handen in plaatsen om nog meer awesome tricks te doen!

 

De les.

Geen ervaring? Geen probleem! De les wordt altijd langzaam opgebouwd. Van meer gegronde houdingen naar meer losse (voetjes van de vloer), in de lucht, houdingen. Waardoor je uiteindelijk de ondersteboven houdingen als ontspannen kan ervaren.

Ben je nieuw en kom je een proefles ervaren? Ik zorg er voor de je je op je gemak voelt en langzaam kan wennen aan het doek. Meld je hier aan voor de les.

 

Hangmat Yoga en Hatha Yoga.

Hangmat Yoga is een prachtige manier om in beweging te komen of te blijven. Het kan nodig zijn, vooral voor mensen die heel veel bewegen, om het lichaam meer stabiliteit te geven. Dan adviseer ik je om naast Hangmat Yoga ook een meer gegronde vorm van yoga (bv Hatha Yoga of Yin Yoga) te beoefenen. Vooral als je veel onrust in je lichaam of gedachtes ervaart, maar ook bij bepaalde fysieke klachten als; onrustige darmen, onregelmatige menstruaties of blaasproblemen.

Onbewust kies je vaak een yoga vorm die het dichts bij jezelf staat, als een soort spiegel van jezelf. Het is heel erg leerzaam om jezelf te onderzoeken op de randjes van het vertrouwde naar het minder vertrouwde. Er zal een wereld voor je open gaan!

Wil je starten met yoga bij mij maar weet je niet zo goed welke vorm voor jou op dit moment handig is? Bel, Whats App of mail mij en dan kunnen we samen even kijken naar jouw persoonlijke wensen.

 

Hangmat Yoga als remedie tegen wagenziekte.

Yes, je leest het goed. Hangmat Yoga kan, door het wekelijks te doen, helpen als je last hebt van wagenziekte. Mensen met wagenziekte of zeeziekte ervaren namelijk sneller misselijkheid en/of duizeligheid in de les. Het doek beweegt, net als een boot of auto, heen en weer en kan daardoor dezelfde klachten geven. Toch hoor ik vaak dat door het oefenen je lichaam uiteindelijk kan wennen aan de schommelende bewegingen.

Hangmat Yoga kan, door het dynamisch bewegen van het doek, duizeligheid, misselijkheid en/of hoofdpijn opwekken. Dit kan veel redenen hebben bijvoorbeeld; emoties die los komen door het doen van bepaalde yoga houdingen, het niet geaard zijn (door o.a. het boven de grond zweven in het doek), onrust in het denken, evenwichtsstoornissen, stress, zwangerschap enz. Maar het kan ook zijn dat bij jouw wagenziekte of zeeziekte is geconstateerd. Heel vervelend natuurlijk.

Het is zonde om de les niet te kunnen volgen door een van deze klachten. Laat je dus niet weerhouden als je weet dat jij hier last van hebt, maar geef het wel even bij me aan. Vooral bij de achterovergebogen of onderste boven houdingen heeft het lichaam de tijd nodig om te wennen aan de houding. Je mag altijd zelf beslissen een houding niet te doen of over te slaan. Daarnaast geeft ik een aangepaste oefening die wel goed voelt voor jou.

Tuurlijk heb ik ook meegemaakt dat bij sommige mensen de klachten niet minder worden maar in de vijf jaar dat ik les geef heb ik ook meerdere keren meegemaakt dat mensen met wagenziekte/zeeziekte na langere tijd oefenen (met respect voor het lichaam!) bevrijd worden van de misselijkheid. En hierdoor ook in de auto of boot nauwelijks last meer hebben! Wellicht het proberen waard?!

 

 

Meld je hier aan voor de les!

 

De lessen bij Yogingie zijn een combinatie van conditie, kracht, ontspanning, souplesse, uitdaging en vrolijkheid. De lessen zijn toegankelijk voor iedereen!
Hangmat Yoga geeft je een speels gevoel, een gevoel van vrijheid.

 

 

Heb jij door het thuis werken behoefte aan beweging en ontspanning?

Volg dan nu de Live Online Yogalessen bij Yogingie!

NU GRATIS 5 weekse beginnerscursus!

MELD JE AAN!